Echinacea sportolóknak és
Fizikai erőnlét kifejtése esetén

Az echinaceát hosszú-hosszú évekig úgy ismerték, mint egy kíváló immunrendszer-erősítőt, amely képes enyhíteni a nátha és az influenza tüneteit, továbbá lerövidíteni a felépülés idejét a megbtegedésekből.

Természetes immunerősítőA tudomány már régóta vizsgálgatja az echinacea emberi szervezetre gyakorolt hatásait. Egyes kutatók a kasvirág immunerősítő tulajdonságaiból kiindulva elkezdték vizsgálni az echinacea erőnlétre és állóképességre vonatkozó lehetséges hatásait, mondván a kasvirágnak az immunerő fokozása mellett kell lennie egyéb energizáló tulajdonságainak.

Sportorvosok és a sportvilágban tevékenykedő szakemberek egy csoportja az echinacea, a magnézium, és a sportban kifejtett placebo-hatásaira voltak kíváncsiak a sportban. A kísérletet 42 férfi atlétával végezték el, egy triatlonversenyt megelőzően.

A placebo a sportban lényegében annyit tesz, hogy a sportoló jelentős teljesítményfokozást tapasztal, sokkal jobbnak érzi az erőnlétét, pedig semmiféle tudományosan igazolható teljesítményfokozó szert nem kapott. A placebo-hatás pszichés tényezőkön nyugszik, lényegében elhisszük azt, hogy mi jobbak és erősebbek leszünk, ez pedig megmutatkozik a sportpályán.

A kutatók tudták, hogy a testmozgás, az edzések során az immunrendszer működése is felélénkül, azonban egy kimerítő testedzés már meggátolja a szervezet bizonyos immunválasz-adó képességét, jobban kitéve az egyént ilyenkor a fertőzéseknek.

A triatlon igen kemény sportág, az atléták az úszás-futás és kerékpározás kombinációinak köszönhetően extrém fizikai megterhelésnek vannak kitéve. A kísérlet során napi 43 gramm magnéziumot és 8 ml echinaceát kellett fogyasztaniuk az atlétáknak, mindezt 28 nappal a verseny előtt kezdték meg.

A kutatók vérmintákat vettek a kísérlet kezdetén, a verseny napján, és 20 órával a verseny befejeztét követően.

Ezeket összehasonlították:

Echinacea csepp ára

• Az echinacea tapasztalható volt, hogy megváltoztatta a szervezetben lévő immunválaszért felelős T-limfociták és a „természetes ölősejtek” (NK-sejtek) számát. Ugyna a sejtnövekedés nem volt jelentős mértékű, mégis kiemelendő, hogy a kasvirág serkenti a szervezet számára fontos sejtek működését.

Fokozta az Interleukin-6 (Il-6) citokin mértékét. Az Il-6-ról tudni kell, hogy serkenti a válaszadást a gyulladásokra és fertőzésekre; továbbá lényeges még, hogy szabályozza az anyagcserét, regeneráló hatású és az idegi folyamatokra is jótékonyan hat.

• Az echinacea pozitívan hatott az extrém megterhelés által keltett immunszupresszióra (az immunrendszer gátlása).

• Lényeges megemlíteni, hogy míg a magnéziumot és a placebo-t fogyasztó csoportoknál a 28 napos felkészülés alatt tapasztalható volt a náha és a megfázás, amely visszavetette a sportolól teljesítményét azáltal, hogy ki kellett hagyniuk napokat a felkészülésből.
Az ’echinacea-csoportnál’ nyoma sem volt a náthának és megfázásnak
, mindenki végigcsinálta a tervezett felkészülés minden napját.

Az echinacea és az erőnlét

Journal of Strength and Conditioning Research felmérésében újabb lényeges tényeket sikerült feltárni az echinacea és az erőnlét kapcoslatában. Úgy találták, hogy az echinacea javítja a szervezet és a sejtek oxigénellátását, serkenti a vörösvérsejtek termelődését és az eritropoetin (ismertebb nevén: EPO) szintjét. 4 hónapon át napi 8000mg echinaceát adtak sportolóknak.

A folyamat lényege a következő volt: Az EPO serkenti a vörösvérsejtek termelését – a megnövekedett vörösvérsejt-szám jobb oxigénellátást biztosít szervezetünkben – az oxigén szükséges a sejtek energizálásához – végeredményképpen pedig a szív –és érrendszer jobb egészségnek, – a sportoló pedig jobb erőállapotnak örvend majd.

Megjegyzés: a 8000 mg/nap echinacea jóval az ajánlott adag fölött van, még extrém fizikai igénybevétel esetén is rengeteg! Nagyon elővigyázatosnak kell lenni ez esetben, hiszen megsokszorozzuk az ajánlott napi mennyiséget.
Az EPO-ról pedig tudni kell, hogy az aerob anyagcserére épülő sportágakban, mint az atlétika, az úszás vagy például a kerékpársport jelentős teljesítménynövelő hatása van. A különböző versenyek alatt, az Olimpiákon rendszeresen ellenőrzik az EPO szintet. Az EPO az egyik legelterjedtebb tiltott doppinganyagnak számít.)

A Northwestern State University kutatói szerint napi 8gramm Echinacea több mint 50%-al megnöveli az EPO szintjét a szervezetben. 12 amatőr atlétának, 12 héten át napi 8 gramm echinaceát adtak. Az ajánlott napi mennyiség csupán néhány 100mg a kasvirágból...

Az echinacea az EPO szintjének megnövelése mellett a többek között vörösvérsejtek termelődéséért is felelős Interleukin-3 (Il-3) citokin szintjént is serkentette. Az első hetek eredményeit az alábbi táblázatban találja.


7 nap
után

14 nap
után
28 nap után

Az EPO-szint növekedése

+44% +63% +36%

Az Interleukin-3 szintjének növekedése
+65% +73%

Az echinacea extrém nagy adagolása azonban nem feltétlen javasolt! Az ismert sport-blogger Carson Boddicker egészségtelennek tartja, és főleg arra hivatkozik, hogy ahogy a táblázat is mutatja, 28 nap után jelentősen csökkenni kezdett az EPO szintje a szervezeben. Az echinacea hosszútávú hatása nem feltétlen jelenti azt, hogy ilyenkor a sportolók állóképessége is javulni fog...

Számos kutatási eredény igazolja, hogy az echinacea jótékonyan hathat a sportteljesítményre. Az immunerősítő tulajdonságia mellett a kasvirág képes fokozni az erőnlétet és az állóképességet, azonban a szakemberek semmiképpen sem ajánlják a sportteljesítmény növelésére 14 napnál hosszabb időszakon át fogyasztani az echinaceát. A napi ajánlott adagot sem érdemes drasztikusan túllépni, legfeljebb megduplázni.

Fogasztói tapasztalatok

Pozitív tapasztalat
„Az echinacea az egyik legjobb természetes gyógymmód, amit ismerek! Számos pozitív előnye mellett kiemelném, hogy még a felfekvések ellen is hatásos! Mindenkinek bátran merem ajánlani!”
Magyar Bianka, Fót
Láz és megfázás
„Az echinacea az infuenza szezonjaiban kiváló fegyver a lázzal és megfázással egyaránt járó fertőzés ellen. Nekem nagyon bevált! Egyedül arra hívnám fel mindenki figyelmét, hogy aki allergiás a százszorszép növénycsalád tagjaira, az legyen fokozottan elővigyázatos az echinacea-fogyasztással, csak úgy mint az, akienk valamilyen autoimmun betegsége van. Mellesleg gyorsan, már pár nap után gyógyítólag lép fel az echinacea, úgyhogy megéri fogyasztani.”
Dudás Kálmán, Hajdúszoboszló
Immunrendszer erősítése
„Több mint 3 éve fogyasztok napi 2 echinacea kapszulát. A fiam tanácsára kezdtem el a kapszulák szedését, aki azt javasolta, hogy így megerősíthetem az immunrendszeremet a betegségekkel és fertőzésekkel szemben; fokozottan érvényes mindez a náthára! Hallottam olyanokat, hogy az echinacea nem feltétlen fejt ki jótékony hatásokat az emberi szervezetre... Kategórikusan meg tudom ezt céfolni. Én egy 68 esztendős idős ember vagyok, és már több mint 1 éve nem voltam Beteg! Hiszek abban, hogy mindezt az echinaceának, na és a fiamnak köszönhetem, aki elkezdte ajánlani ennek a csodás gyógynövénynek kivonatát/”
Dobos Tibor, Budapest
Megfázás
„Amint a nátha és a megfázás első jeleit érzékelem magamon, azonnal elkezdem szedni az echinaceát. Lényegében 1-2 nap után már el is illant a promblémám.”
Kocsis Albert, Hévíz
2010 - 2017 © ECHINACEA.hu - Magyarország No.1. echinacea oldala